Bevezető gondolatok
Úgy
tartjuk az ember a természet része. Ha egy kicsit nagyobb mellényt viselünk,
akár azt is kijelenthetjük: a koronája. Mégis egy-egy kirándulás alkalmával,
amikor kiszakadunk a megszokott rutinból, és programot csinálunk belőle, hogy
megismerjük a környező élővilágot, akkor az ösvényen sétálva megdöbbentő lehet,
hogy nem is vesz minket olyan szorosan körül a természet, mint ahogy azt megtanultuk.
Bár tudjuk, hogy a természetes ökoszisztéma a mi létünket is meghatározza,
megszokott hétköznapi életünknek tudatosan mégsem része a természet. Miközben
gyermekeink számára szeretnénk mindent megadni, - talán el is halmozzuk őket
készségfejlesztő játékokkal -, mindennapjaikból mégis kimaradhatnak olyan
alapvető élmények, mint a fára mászás, háziállatokról, kiskertről való
gondoskodás, vagy elmerengés a csillagok szépségében.
Nincs
megállás. Igyekszünk minél többre vinni a mai rohamosan fejlődő társadalomban,
ami rengeteg stresszel, rohanással, boldogulni akarással jár. S ebben a nagy
sietségben milyen jól esik, amikor - egy hétvégi program keretein belül -
elvonulunk kicsit, és megtapasztaljuk azt a megnyugvást és szépséget, amit a
természet nyújt nekünk.
A
természet mindenki számára érték. Felbecsülhetetlen. Pótolhatatlan. Hogyan
értse meg ezt egy kisgyerek, aki a mai fogyasztói társadalom szemléletében
nevelkedik? Olyan időkben, amikor minden pénzzé tehető, és bármi lecserélhető,
egy kisautó ugyanúgy akár egy jó barát. Bár a gyerekek rengeteget tanulnak az
iskolapadban környezetünk élővilágáról, ha mindennapjaikat nem színesítik a
szabadban megtapasztalt élmények, joggal merülhetnének fel bennük ilyesfajta
kérdések: "Vigyázzak rá?" "Miért?" "Saját érdekem?" "Mi közöm van hozzá?".
A
természetvédelem egyik legalapvetőbb eszköze az oktatás. Márpedig a természet
szeretete nagyon könnyen tanítható. Még csak nem is kell információk tömkelegét
sulykolnunk a gyerekek kobakjába. Az ő nyelvükön kell megszólalnunk: játékkal.
Minél több alkalmat kell teremtenünk számukra, hogy ők maguk tapasztalják meg a
természet végtelenül összetett világát, olyan foglalkozások által, amelyeket
szórakoztatónak találnak. Mert az erdőben sétálni szép, gumicsizmával a sekély vízben
tocsogni vicces, a réten fogócskázni szabaddá tesz. Ha a gyerekeknek van
lehetőségük egy közösséggel átélni hasonló élményeket, akkor ők maguk
felszabadulnak, és apránként kibontakoztatják saját személyiségüket is. A
gyerekek pedig nagyon kíváncsiak, és saját maguktól meg akarják ismerni az őket
körülvevő élőlényeket. Ha sok ilyen élmény között nőnek fel, nemcsak érzelmileg
fognak kötődni az élővilághoz, de tudni fogják: a természet érték.
Felbecsülhetetlen. Pótolhatatlan.